9
Oct

Bacalaureat Limba Romana 2008 - oral

   Posted by:    in Examene

Cu siguranta, nu sunt rezolvari, ci cateva observatii posibile pe marginea biletelor de oral, in conditiile in care oricum cerintele nu au fost facute publice. M-am gandit ca tot am muncit foarte mult la aceste bilete, poate profita elevii, chiar daca in ultimul moment, de ele:

Biletul nr. 13

Text nonfictional, redactat in stilul stiintific.
Emitatorul este specializat, mesajul este lipsit de incarcatura afectiva.
Receptorul este nespecializat (publicul larg) sau in curs de specializare (elevi, studenti). Poate fi si specializat (profesori).
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Este un text de tip argumentativ, autorul isi propune sa demonstreze ca “Iluminismul este iesirea omului din starea de minorat de care el insusi s-a facut vinovat”, sunt folosite conjunctiile: “deci”, pentru a introduce o concluzie, “insa “, adverbele “anume”, “dimpotriva”.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- fiecare domeniu al stiintei si tehnicii are o terminologie proprie: iluminism,
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: neputinta, lipsa, hotarare
- sunt frecvente neologismele: deficienta, intelectului, privata, progresul, ilumismului
- termenii lexicali se folosesc in forme apropiate pe plan international: privata, progresul, ilumismului
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte provenite din infinitive lungi sau din adjective: hotarare, ingradire
3. La nivel stilistic sunt folosite procedee care au ca scop organizarea discursului stiintific:
- constructii retorice in cazul unei atitudini polemice Ofiterul spune: “Nu discutati, ci exersati!”, Consilierul de finante: “Nu discutati, ci platiti!”, Clericul: “Nu discutati, ci credeti!”. Doar un singur stapan in lume spune: “Discutati cat puteti si despre orice, dar fiti ascultatori!”.
- succesiunea intrebare-raspuns ca modalitate de constructie a discursului stiintific.

Tema fragmentului: Iluminismul, curent literar si cultural care a dorit emanciparea maselor, promovarea culturii si accesul la instructie.

Biletul nr. 14

Text nonfictional, redactat in stilul stiintific, cu elemente de stil publicistic.
Emitatorul este specializat, mesajul este lipsit de incarcatura afectiva.
Receptorul este nespecializat (publicul larg) sau in curs de specializare (elevi, studenti). Poate fi si specializat (profesori).
Scopul textului este informativ si educativ.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: istorii, prestigiu, veac
- sunt frecvente neologismele: intelectualii, pasiune,
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: origine, exceptii, pasiune, mirajul
- substantivele provenite din infinitive lungi sau din adjective: participare, desteptarii
3. La nivel stilistic sunt folosite procedee care au ca scop organizarea discursului stiintific:
citatul ca punct de plecare, argument sau material demonstrativ “Suntem urmasii Romei!”, “Un popor fara istorie (adica: fara “documente istorice” sau fara istoriografie) e ca si cum n-ar fi!”

Tema fragmentului: Originea, descendenta natiunilor sau a indivizilor, care a preocupat Europa la inceputul epocii moderne. Ea duce la o adevarata pasiune pentru istoria nationala, dar degenereaza intr-un provincialism cultural, deoarece se limiteaza la istoria nationala.

Biletul nr. 15

Text nonfictional, redactat in stilul artistic, cu elemente ale stilului colocvial.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg.
Este un text de tip narativ.
Scopul textului este informativ si educativ.
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I
- Organizarea discursului prin repetitia anaforica “pe cand”
- Prezenta unor epitete apreciative: “ramasesem incremenit, cu ochii holbati, cu gura cascata”, “prigonitei limbi”

Tema fragmentului: scriitorul relateaza cum a invatat romaneste, dand amanunte despre sistemul de invatamant din secolul XIX. Tema este deci educatia la inceputul sec. XIX.

Biletul nr. 16

Text nonfictional, redactat in stilul epistolar, cu elemente ale stilului artistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat lui V. Alecsandri, receptorul scriisorii.
Este un text de tip descriptiv, deoarece se realizeaza o descriere a secolului XIX.
Scopul textului este informativ si educativ.
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I
- Prezenta unor epitete apreciative: “secol mare si luminos intre toate”, “o civilizatiune cu totul si cu totul noua, nebanuita si nevisata de timpii anteriori”
- Prezenta superlativului “cu totul si cu totul noua”

Tema fragmentului: civilizatia secolulului XIX cu toate elementele ei.

Biletul nr. 17

Text nonfictional, redactat in stilul artistic.
Emitatorul este specializat. Este adresat publicului larg.
Este un text de tip descriptiv, deoarece se realizeaza o descriere a boierimii din secolul XIX.
Scopul textului este informativ si educativ.
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I
Prezenta unor epitete apreciative: “pe cat de rapida, pe tot atat de completa”, “schimbarea este intr-adevar mai inceata”
- Prezenta superlativului “barbati gelosi nevoie mare”
Textul este nonfictional deoarece se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza ani si date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.

Tema fragmentului: civilizatia secolulului XIX cu toate elementele ei de vestimentatie, de mobilier, cu influentele apusene.

Biletul nr. 18

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza ani “intre 1800 si 1830? si date concrete: “generatia de la 1848?. Sensul cuvintelor este denotativ.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg.
Este un text de tip descriptiv, deoarece se realizeaza o descriere a activitatii generatiei de la 1848.
Scopul textului este informativ si educativ.

Tema fragmentului: civilizatia secolulului XIX, deschiderea spre influentele apusene, importanta generatiei de la 1848.

Biletul nr. 19

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza ani si date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Este un text de tip argumentativ, deoarece autorul isi propune sa demonstreze ca “Primul merit cultural esential al pasoptistilor este constiinta imensului gol istoric pe care sunt chemati sa-l elimine”, sunt folosite structuri argumentative: “Este evident”, “In primul rand”.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- fiecare domeniu al stiintei si tehnicii are o terminologie proprie: manifest, sincronizarea, compilatii
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: metoda, manifest, traduceri
- sunt frecvente neologismele: invazie, accente, domeniile
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: merit, spirit si stil
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: recuperare, construirea
3. La nivel stilistic sunt folosite procedee care au ca scop organizarea discursului stiintific:
- citatul ca punct de plecare, argument sau material demonstrativ “Scrieti, baieti, numai scrieti”

Tema fragmentului: importanta generatiei de la 1848, care a avut rolul de a “umple” golul istoric si de a incepe construirea unei culturi romane “moderne” inca inexistenta.

Biletul nr. 20

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume si date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ si educativ.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- fiecare domeniu al stiintei si tehnicii are o terminologie proprie: genurile (liric, epic si dramatic)
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: tipografii, membri, ziare
- sunt frecvente neologismele: demnitari, revolutie, management
- termenii lexicali se folosesc in forme apropiate pe plan international: management
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: merit, spirit si stil
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: angajarea, impliniri
- inlocuirea persoanei I sg. cu persoana I pl. (pluralul autorului, pluralul academic): ca sa dam numai exemplele cele mai cunoscute) si, am zice astazi

Tema fragmentului: importanta generatiei de la 1848, care a pus bazele culturii si literaturii romane, a initiat in toate genurile (liric, epic si dramatic) si directiile pe care le vor continua cei care vor veni.

Biletul nr. 21

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume si date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ si educativ.

Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- fiecare domeniu al stiintei si tehnicii are o terminologie proprie: program ideologic, manifestul romantismului
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: sincronic, hartie, pledoaria
- sunt frecvente neologismele: ideologic, context, management
- termenii lexicali se folosesc in forme apropiate pe plan international: manifestul
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: sujeturi, programul, presiunea
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: nerecunoastere
3. La nivel stilistic sunt folosite procedee care au ca scop organizarea discursului stiintific:
- citatul ca punct de plecare, argument sau material demonstrativ “Istoria noastra are destule fapte eroice, frumoasele noastre tari sunt destul de mari, obiceiurile noastre sunt destul de pitoresti si poetice ca sa putem gasi si la noi sujeturi de scris fara sa avem pentru aceasta trebuinta sa ne imprumutam de la alte natii”

Tema fragmentului: romantismul romanesc, programul fixat de Kogalniceanu in Introductia sa.

Biletul nr. 22

Text nonfictional, redactat in stilul epistolar, cu elemente ale stilului artistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat lui V. Alecsandri, destinatarul scriisorii.
Este un text de tip descriptiv, deoarece se realizeaza o descriere a tineretii emitatorului si receptorului.
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I
- Formula de adresare “Iubite amice,”
- Prezenta unor epitete apreciative: “frumoasa si gratioasa Emilia Reymon”, “placutei si spirituoasei contese”
- Prezenta superlativului “greu bolnav”
- Repetitia anaforica “Mult am…” pe baza careia se organizeaza primul fragment.
Functiile dominante in text sunt: emotiva datorita marcilor subiectivitatii si poetica, datorita figurilor de stil.
Scopul textului este informativ si educativ.

Tema fragmentului: tineretea cu entuziasmul ei si cu dorinta de a schimba lumea, de a o face mai buna.

Biletul nr. 23

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume si date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ si educativ.

Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- fiecare domeniu al stiintei si tehnicii are o terminologie proprie: neologisme, reromanizarii
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: amanuntul, ministru, prestigiul
- sunt frecvente neologismele: prestigiul, regenerat, resurselor
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: cultura, prestigiul, normele
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: modernizarea, reromanizarii

Tema fragmentului: contributia lui Alecsandri la modernizarea vietii noastre publice si la dezvoltarea literaturii si limbii romane.

Biletul nr. 24

Text nonfictional.
Emitatorul este specializat. Este adresat publicului larg.
Este un text de tip descriptiv, deoarece se realizeaza o descriere a lumii din secolul XIX.
Scopul textului este informativ si educativ.
Textul este nonfictional deoarece se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza date concrete, ofera exemple. Sensul cuvintelor este denotativ.

Tema fragmentului: civilizatia secolulului XIX cu toate elementele ei de vestimentatie, de arhitectura, cu influentele noi, apusene, care au inlocuit influentele orientale.

Biletul nr. 25

Text nonfictional, redactat in stilul colocvial.
Emitatorul este specializat. Este adresat publicului larg.
Este un text de tip descriptiv, deoarece se realizeaza o descriere a provinciilor dunarene.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Textul este nonfictional deoarece se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza ani si date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.
Functiile comunicarii dominante in text sunt:
- Emotiva: persoana I si II, exclamatiile si interogatiile retorice.
- Conativa: imperativul “Veniti cu mine, domnilor”, “Dati-mi voie”, formula de adresare in vocativ, “Domnilor! ”
Marcile stilului colocvial:
- imperativul “Veniti cu mine, domnilor”, “Dati-mi voie”,
- formula de adresare in vocativ, “Domnilor!”
- exclamatia “Evropa pare ca nu vrea nici macar sa tie socoteala de tot sangele varsat in apararea ei!”
- exprimarea familiara “Ce-i pasa”
- interogatiile

Tema fragmentului: situatia provinciilor dunarene si relatia lor cu Europa.

Biletul nr. 26

Text nonfictional, redactat in stilul epistolar, cu elemente ale stilului artistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat lui V. Alecsandri, destinatarul scriisorii.
Este un text de tip narativ, deoarece se evoca prima intalnire a emitatorului si receptorului.
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I
- Formula de adresare “Iubite amice,”
- Prezenta unor epitete apreciative: “micele noastre carduri”,
- Prezenta exclamatiilor: “Ce revelatiune! … Eram toti romani!”
Functiile dominante in text sunt: emotiva datorita marcilor subiectivitatii si poetica, datorita figurilor de stil.
Scopul textului este informativ si educativ.
Conventiile stilului epistolar sunt:
- Mentionarea datei si locului de unde este redactata scrisoarea
Formula de adresare “Iubite amice,”

Tema fragmentului: statutul romanilor in strainatate.

Biletul nr. 27

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic, cu elemente ale stilului artistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Este un text de tip descriptiv, este descris cadrul in care se va manifesta C. Negruzzi.
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta interogatiei “Ce putea fi dar literatura unui asemena timp”
- Prezenta unor epitete apreciative: “adevarat roman ratacit in societate”,
- Prezenta exclamatiilor: “Soarele Romaniei era palid si fara caldura nationala!”
- Comparatia cu care debuteaza textul.
Functiile dominante in text sunt: poetica, datorita figurilor de stil si expresiva.
Scopul textului este informativ si educativ.
Tema fragmentului: prezentarea contextului general in care isi va face aparitia scriitorul C. Negruzzi.

Biletul nr. 28

Text fictional, redactat in stilul artistic, colocvial (oral).
Emitatorul este un scriitor. Mesajul este adresat publicului larg.
Scopul textului este de relaxare si divertisment.
Sensul cuvintelor este conotativ.
Functiile comunicarii dominante in text sunt:
- Emotiva: persoana I si II, exclamatiile si interogatiile retorice.
- Conativa: imperativul “veniti azi de ma coborati de pe cal”, formula de adresare in vocativ “cucoana”
Marcile stilului colocvial (marcile oralitatii):
- Abrevierile da’,
- formula de adresare in vocativ, cucoana. nineaca
- exclamatia Quel bonheur! Gugulea nineacai!
- exprimarea familiara “Ce-i pasa”
- interjectiile: Iaca, ah

Tema fragmentului: satirizarea inculturii si pretentiilor clasei burgheze.

Biletul nr. 29

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ si educativ.
Este un text de tip informativ, enunta directiile unui program artistic.
Functia dominanta in text este: conativa.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara, alaturi de formulari specifice limbajului cotidian
- apar superlative: cele mai bune scrieri originale, Aceasta manie este mai ales covarsitoare

Tema fragmentului: prezentarea programului si dezideratelor literaturii pasoptiste.

Biletul nr. 30

Text nonfictional, redactat in stilul stiintific cu elemente ale stilului publicistic.
Mesajul este lipsit de incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Este un text de tip argumentativ, consta in argumentarea unei ipoteze initiale.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: folclor, atentia, scriitorilor
- sunt frecvente neologismele: folclor, filologie, principiile, invazia
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: principiile, conditii, sarcina
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: cercetarile, traducerile
3. La nivel stilistic sunt folosite procedee care au ca scop organizarea discursului stiintific:
- citatul ca punct de plecare, argument sau material demonstrativ “dorul imitatiei s-a facut la noi o manie primejdioasa”

Tema fragmentului: prezentarea importantei si meritului literaturii pasoptiste care continua eforturile predecesorilor.

Biletul nr. 31

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ si educativ.
Este un text de tip informativ, realizeaza istoricul presei romanesti.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara, alaturi de formulari specifice limbajului cotidian
- apar superlative: cele mai despotic ocarmuite

Tema fragmentului: Kogalniceanu face o scurta reconstituire a evolutiei presei romanesti.

Biletul nr. 32

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg.
Este un text de tip argumentativ, deoarece autorul isi propune sa demonstreze ca “psihologia sa intra in acest fel de comportare echidistanta intre voluntarismul activist al Apusului si pasivitatea fatalista a Orientului “, sunt folosite structuri argumentative: “Pe de alta parte “, “insa”.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara

Tema fragmentului: Ralea face o scurta descriere a psihologiei poporului roman care a fost supus de-a lungul timpului influentelor orientului si occidentului.

Biletul nr. 33

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Este un text de tip argumentativ, sunt folosite structuri argumentative: “De aici rezulta, pe de o parte”, “Desigur”, “Mai intai”, “astfel”.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara

Tema fragmentului: Melian vorbeste despre receptarea critica a lui Alecu Russo, despre posteritatea care nu reuseste intotdeauna sa discearna adevarata valoare.

Biletul nr. 34
Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ si educativ.
Este un text de tip argumentativ, sunt folosite structuri argumentative: “concluzia e ca”, “Desigur”, “asadar”, “astfel”.
Text redactat in stilul stiintific cu elemente din stilul publicistic.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: imoralitate, concluziile, principiul
- sunt frecvente neologismele: principiul, moralitatea, egoismul
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: cultura, uitare, principiul
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: dezrobirii, apararii
3. La nivel stilistic sunt folosite procedee care au ca scop organizarea discursului stiintific:
- citatul ca punct de plecare, argument sau material demonstrativ “Da, arta a avut totdeauna misiune morala si orice adevarata opera artistica o indeplineste”

Tema fragmentului: personalitatea lui Titu Maiorescu, conceptia sa despre functia artei, aceea de katarsis, de purificare, de scoatere a individului din cercul stramt al egoismului.

Biletul nr. 35

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat dlui D. Zamfirescu si publicului larg.
Scopul textului este informativ si educativ.
Este un text de tip argumentativ, sunt folosite structuri argumentative: “Caci”, “astfel”.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I
- Prezenta unor epitete apreciative: “indoita multumirea”, “dovezi convingatoare”
- Vocativul “iubite coleg”

Tema fragmentului: Maiorescu raspunde dlui D. Zamfirescu care facuse aprecieri despre poezia noastra populara. Este de acord cu criteriul latin introdus de acesta, dar nu este de acord cu criticile aduse lui Alecsandri.

Biletul nr. 36

Text nonfictional, redactat in stilul stiintific cu elemente ale stilului publicistic (are caracter persuasiv, deoarece este o prefata).
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: conlucrare, creatiuni, cantitate
- sunt frecvente neologismele: combatute, expozitia, intreprinderii
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: prozatori, conlucrare,
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: conlucrare, lucrarea, intreprinderii
- inlocuirea persoanei I sg. cu persoana I pl. (pluralul autorului, pluralul academic): ni se zice
3. La nivel stilistic sunt folosite procedee care au ca scop organizarea discursului stiintific:
- succesiunea intrebare-raspuns ca modalitate de constructie a discursului stiintific.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat: stearpa, netrebnici, alaturi de neologisme
- este utilizata limba literara, cu influente din limbajul colocvial

Tema fragmentului: posibilitatile de realizare a unei culturi si civilizatii superioare numai cu conditia de a ne folosi la maxim potentialul. Ideea ca resursele noastre sunt limitate si ca nu ar trebui sa le irosim: “Ai un singur bloc de marmura: daca il intrebuintezi pentru o figura caricata, de unde sa mai poti sculpta o Minerva?”

Biletul nr. 37

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat: stricacioasa, nimiceste, alaturi de neologisme ca pinacoteca, receptiune
- este utilizata limba literara, cu influente din limbajul colocvial

Tema fragmentului: critica formelor fara fond, a faptului ca imprumutam din Occident formele lor de civilizatie fara sa fim pregatiti pentru ele, fara sa le putem adapta realitatilor noastre.

Biletul nr. 38

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic, este o ancheta.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara, cu influente din limbajul colocvial

Tema fragmentului: importanta revistei “Convorbiri literare” in cultura nationala.

Biletul nr. 39

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza numele unor personalitati. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ si educativ.
Este un text de tip descriptiv, se face portretul criticului Maiorescu.

Tema fragmentului: personalitatea de critic si polemist a lui Titu Maiorescu. Rigoarea si luciditatea demonstratiei nu exclud la Maiorescu patima, implicarea afectiva, dar aceasta isi pierde cu timpul puterea.

Biletul nr. 40

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume, date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ si educativ.
Este un text de tip argumentativ, folosite structuri argumentative: “concluzia e ca”, “Desigur”, “asadar”, “astfel”.
Text redactat in stilul publicistic cu elemente din stilul stiintific.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: exprimarea, generatie
- sunt frecvente neologismele: individualitatea, amplificari
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: inteligenta, conditiile, individualitatea
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: cercetarea si intelegerea
Tine de stilul publicistic implicarea afectiva, superlativul cu atata stralucire

Tema fragmentului: importanta operei lui Eminescu la dezvoltarea literaturii romane.

Biletul nr. 41 si 42

Textul extras din prezentarea cartii “Mihai Eminescu, Opere, IX, Publicistica 1870-1877? este realizat in stilul stiintific, concludenta in acest sens fiind claritatea formularii, precizia acesteia, cat si campul semantic dominant. Tot stilul stiintific denota scopul informativ, subliniat si de multimea de date, de informatii.
Textul are si elemente ale stilului publicistic, lucru normal intr-o prezentare de carte. Astfel, se recunoaste stilul persuasiv, indemnandu-se la citirea cartii prin enumerarea mai multor argumente, idei din publicistica lui Eminescu.
Textul este nonliterar, nonfictional.
Emitatorul, specializat, subiectiv, ii aduce un omagiu lui Eminescu.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici:
- sunt frecvente neologismele:
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte:
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective:
Tine de stilul publicistic implicarea afectiva, superlativul.

Tema fragmentului: publicistica lui Eminescu.

Biletul nr. 43

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat: se razima, comitea, alaturi de neologisme ca regretabil, neutralitatea
- este utilizata limba literara.

Tema fragmentului: “adevarata politica nationala nu poate fi alta decat aceea care se razima pe propriile interese ale natiunii” si nu cea care ne subordoneaza unei puteri straine.

Biletul nr. 44

Text nonfictional, se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume, date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Emitatorul este specializat. Mesajul este adresat unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ si educativ.
Este un text de tip argumentativ, folosite structuri argumentative: “concluzia e ca”, “Desigur”, “asadar”, “astfel”.
Text redactat in stilul publicistic cu elemente din stilul stiintific.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: amploare, publicatiile
- termeni de specialitate: stilul publicistic, medalionul literar
- sunt frecvente neologismele: impuna un program redactional, elucidarea disputelor lingvistice
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: elucidarea, disputelor, tendinte
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: dezvoltarea, orientari

Tema fragmentului: publicatiile romanesti, evolutia stilului publicistic in cultura romana.

Biletul nr. 45

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg sau unui receptor specializat sau in curs de specializare.
Scopul textului este informativ, persuasiv si educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat: stricacioasa, nimiceste, alaturi de neologisme ca pinacoteca, receptiune
- este utilizata limba literara, cu influente din limbajul colocvial
- superlativul: cea mai lamurita explicare, dramele eminente
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I
- Superlativele
- Prezenta unor epitete apreciative: “inceputurile noastre cele bune” , “neadevarata si nedemna”

Tema fragmentului: prezentarea celor doua directii din literatura romana: cea veche care imita si traducea opere straine si cea noua care incearca sa creeze opere originale.

Biletul nr. 46

Text nonfictional, redactat in stilul memorialistic, publicistic.
Mesajul are incarcatura afectiva. Este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, educativ.
Este un text de tip argumentativ, deoarece autorul isi propune sa demonstreze ca “Orisicare scriitor care se simte, tine sa scrie pentru toti romanii, ba chiar si pentru cei viitori”, sunt folosite structuri argumentative: “Fiindca”, “de exemplu”, “Astfel”.

Tema fragmentului: importanta stapanirii limbii de catre scriitor, care trebuie sa o cunoasca la perfectie.

Biletul nr. 47

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic. Se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume, date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Mesajul este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, educativ.
Este un text de tip narativ, povesteste cum a dat Carol al II-lea examenul de bacalaureat.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara, alaturi de formulari specifice limbajului cotidian
- apar superlative: bacalaureat nemaiintalnit

Tema fragmentului: bacalaureatul lui Carol al II-lea.

Biletul nr. 48

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic. Se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume, date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Mesajul are incarcatura afectiva, atitudinea emitatorului este critica, polemica, mesajul este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara, alaturi de formulari specifice limbajului cotidian
- epitete: tot asa de obtuza, tot asa de refractara

Tema fragmentului: mentalitatea romanilor care oscileaza intre scepticism si grandomanie.

Biletul nr. 49

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic. Se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume, date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Mesajul are incarcatura afectiva, atitudinea emitatorului este critica, polemica, mesajul este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara, alaturi de formulari specifice limbajului cotidian
- epitete: proces firesc, tinta inalta
- superlative: monumentala creatie

Tema fragmentului: “Occidentalizarea inseamna negarea orientalismului nostru, nihilismul europenizant
inseamna negarea posibilitatilor noastre creatoare”

Biletul nr. 50

Text nonfictional, redactat in stilul publicistic. Se raporteaza la realitate in mod obiectiv. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Mesajul are incarcatura afectiva, atitudinea emitatorului este critica, polemica, mesajul este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, educativ.
Marcile stilului publicistic:
- este caracteristic mass-media, fiind destinat unui public eterogen, cu o pregatire profesionala diferita sau cu diverse niveluri de cultura
- are un vocabular variat si bogat
- este utilizata limba literara, alaturi de formulari specifice limbajului cotidian
- epitete: vointei sale elastice si ferme, asculta docil si invins
- superlative: monumentala creatie

Tema fragmentului: cele doua tipuri umane: orientalul si occidentalul. Orientalul este activ, emancipat, curajos, stapan pe sine si pe lume. Orientalul este pasiv, resemnat, supus.

Biletul nr. 51
Text nonfictional, redactat in stilul stiintific. Se raporteaza la realitate in mod obiectiv. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Mesajul nu are incarcatura afectiva, atitudinea emitatorului este neutra, mesajul este adresat publicului larg sau unui emitator specializat…
Scopul textului este informativ, educativ.
Marcile stilului stiintific:
1. La nivel lexical:
- termenii lexicali sunt de obicei monosemantici: conceptii, publicatiile
- termeni de specialitate: curentelor literare, simbolismul, miscare modernista
- sunt frecvente neologismele: conceptii, caracteristic, fenomen distinct
2. La nivel morfologic sunt frecvente:
- substantivele abstracte: principiul, talent, individualism
- substantive provenite din infinitive lungi sau din adjective: emancipari, adancirea

Tema fragmentului: prezentarea curentului literar simbolist care “reprezinta adancirea lirismului in subconstient prin exprimarea pe cale mai mult de sugestie a fondului musical al sufletului omenesc”.

Biletul nr. 52

Text nonfictional, redactat in stilul memorialistic. Se raporteaza la realitate in mod obiectiv, mentioneaza nume, date concrete. Sensul cuvintelor este denotativ. Opereaza cu enunturi logice, concepte. Se adreseaza ratiunii.
Mesajul are incarcatura afectiva, atitudinea emitatorului este critica, polemica, mesajul este adresat publicului larg.
Scopul textului este informativ, educativ.
Mijloace lingvistice de realizare a subiectivitatii in text:
- Prezenta persoanei I, a unor verbe ca: M-am sfiit, nu mi se pare
- Adverbul deloc, poate
- Superlativul: cea mai minunata taina
- Prezenta unor epitete apreciative: “jucarie agreabila”

Tema fragmentului: conceptia despre literatura a lui Rebreanu, arta “inseamna creatie de oameni si de viata”.

This entry was posted on Thursday, October 9th, 2008 at 7:58 pm and is filed under Examene. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

6 comments so far

Cip
 1 

Azi ma duc la oral(ro),va multumesc mult pentru aceste bilete,am constatat ca toate au un “fir” principal pe care ma bazez.
22.IUN.09

June 22nd, 2009 at 8:50 am
elena_girlea
 2 

Multa bafta! :)

June 22nd, 2009 at 10:14 am
Anna
 3 

Multumim frumos ca v-ati gandit la noi , maine am examen, sper sa ma ajute cumva ideile dumneavoastra. :)

June 22nd, 2009 at 12:04 pm
alexandru
 4 

Sper sa ma inspir.

June 22nd, 2009 at 12:15 pm
ionutzchester
 5 

Buna ziua.Tin sa vin si eu cu o rugaminte.Vad ca aici sunt rezolvarile,dar eu as avea nevoie daca se poate de textele propriuzise dupa care ati lucra.Multumesc Mult

February 10th, 2010 at 10:03 pm
elena_girlea
 6 

Buna ziua. Textele le gasesti aici: http://subiecte2008.edu.ro/2008/bacalaureat/probe_orale/

February 12th, 2010 at 4:26 pm

Leave a reply

Name (*)
Mail (will not be published) (*)
URI
Comment