9
Oct

Textul argumentativ

   Posted by:    in Limba si comunicare

STRUCTURA TEXTULUI ARGUMENTATIV
Schema generala a discursului argumentativ este:

I PREMISA: expunerea tezei in primul paragraf
II ARGUMENTAREA

a. refuzarea sau acceptarea tezei
b. dezvoltarea tezei/argumentelor

Pot exista mai multe demersuri argumentative:
- Argumentul de autoritate se sprijina pe credibilitatea unui expert citat si pe pertinenta cercetarii sale privind tema in discutie.
- Argumentul pragmatic, prin care un act e apreciat in functie de consecintele favorabile, argumentul bazat pe scopuri (avand drept scop…)
- Argumentul de reciprocitate care rezulta din transpozitia punctelor de vedere simetrice: pe de o parte, … pe de alta parte,
- Argumentul de comparare
- Refuzarea unei teze

III CONCLUZIA:
Concluzia poate fi reluata intr-un nou enunt marcat printr-un indice al enuntarii: de mentionat faptul ca: pe de o parte, … pe de alta parte, de altfel, cu alte cuvinte… asadar, rezulta…
Concluzia bazata pe o alternativa: pe de o parte… pe de alta parte.

INDICI AI ARGUMENTARII:
Ca indici lexicali, se folosesc termeni adecvati tezei.
Ca indici ai enuntarii sunt folosite procedee precum:
- verbe de opinie: a crede, a considera, a presupune etc.
- adverbe sau locutiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivitatii evaluative: probabil, posibil, desigur, fara indoiala, cu siguranta etc.
- conjunctii, locutiuni conjunctionale cu rol argumentativ folosite mai ales pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv: deoarece, din cauza ca, incat, ca sa, asadar etc.
- formule ca: in primul rand, mai intai, in al doilea rand, de exemplu, apoi, in concluzie, deoarece, prin urmare, pe de o parte… pe de alta parte, astfel etc.
- termeni sau expresii care exprima direct o judecata de valoare: cum cred unii, folosirea termenilor sau expresiilor care exprima indirect o judecata de valoare: putem spune ca
- pronume si adjective pronominale demonstrative care fac legatura intre idei: aceasta, acesteia etc. Legatura intre idei se realizeaza si prin conectorii si, de asemenea, sau printr-un proces de opozitie si nu.
- alti conectori: rezulta, de mentionat faptul ca, numai, ca, de altfel, de asemenea, desi, dar, de altfel, cu alte cuvinte, deci, si anume se refera la realizeaza conexiuni secundare interne unui argument.
Dispunerea textului in paragrafe distincte.
Timpul verbelor este prezentul etern, neutru, timp al reprezentarii actualizatoare, al inscrierii particularului in general.

This entry was posted on Thursday, October 9th, 2008 at 7:57 pm and is filed under Limba si comunicare. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

47 comments so far

Kris
 1 

De ce nu at publicat si un exemplu de argumentare?
Sau nu il gasesc eu?

October 6th, 2009 at 4:43 pm
Kris
 2 

ati*

October 6th, 2009 at 4:43 pm
elena_girlea
 3 

MUltumesc pentru sugestie. Saptamana aceasta am sa postez cateva modele. :)

October 7th, 2009 at 3:14 pm
togan adela
 4 

trebuie sa prezint o carte facuta de mine despre iubire si imi trebuie ceva vechi cum este la site, cum as putea face colile sa para asa? ajutati-ma, va rog!!

November 29th, 2009 at 11:08 pm
elena_girlea
 5 

Outfitul acesta este specific blogurilor. Eu doar l-am selectat din mai multe variante. Nu stiu cum s-ar putea da aspect de pergament unui document Word, daca am inteles bine.
Informatiile despre blog sunt in josul paginii: Web Design by InfoCreek

November 30th, 2009 at 8:53 pm
bebelusa
 6 

imi este de folos pentru examenul oral la limba si literatura romana :-* ms

February 11th, 2010 at 12:21 am
ramy
 7 

un exemplu concret n-aveti

April 9th, 2010 at 1:34 pm
elena_girlea
 8 

:) Uita-te cu atentie.

April 9th, 2010 at 8:08 pm
anonim
 9 

am postat si yo zilele trecute 2 intrebari.dar vad ca nu ati reusit sa mi raspundeti :(

April 26th, 2010 at 6:16 pm
elena_girlea
 10 

Nu te-ai uitat cu atentie. Am raspuns ieri:

calatorul

@anonim. Ma bucur tare mult ca mai primesc si comentarii normale si inteligente, nu numai comenzi de texte.
In cerinta vi se specifica “15 – 20 de randuri”, deci trebuie sa iti organizezi foarte bine gandurile ca sa reusesti sa fii convingator. Acum, daca depasesti cu 2-3 randuri nu esti penalizat. :)
Sunt posibile exemplele in argumentatie si este binevenit sa citezi opere literare sau sa faci alte trimiteri, la mitologie, arta etc.
Poti incepe cu “(nu) sunt de acord” si poti folosi alte expresii specifice pe langa conectorii argumentativi. Important este ca acestia, conectorii, sa nu lipseasca. 6 puncte (60 de sutimi) se acorda pentru acesti conectori. Poti incepe si cu reflectii proprii pe marginea temei/citatului si se desprinde din corpul argumentarii parerea ta despre acesta.
Daca mai ai nelamuriri, iti stau la dispozitie.

April 26th, 2010 at 7:31 pm
elena_girlea
 11 

Le-ai postat pe blogul meu personal. Acesta este un blog profesional.

April 26th, 2010 at 7:32 pm
valentina
 12 

omul sa fie multumit cu saracie sa caci daca e vorba nu bogatia, ci linistea colibei tale te face

October 26th, 2010 at 11:06 pm
laura
 13 

buna….bacul bate la usa si vr sa profit din plin de putinul timp care-l mai am sa invat.Dar vad atatea tipuri/feluri si schite de texte argumentative k nici nu stiu pt care sa optez.ex de aici mi se par super…..si usor de invatat acesti conectori dar in variante iti da niste texte de niki nu stii care-i ideea apai…s-o si rezolvi….stie careva unde gasesc rez makr la prima varianta ?multumesc

October 28th, 2010 at 6:03 pm
abba
 14 

bv…destul de ok, numa bun pt la sc…;)

January 16th, 2011 at 5:23 pm
dorina
 15 

de ce nu dati mai multe exemple?

March 9th, 2011 at 11:02 pm
PaPu:*
 16 

buna! am si eu de facut niste texte argumenetative dar la unul nu am nicio idee! “Cel ce isi inmulteste stiinta,isi mareste suferinta.”…pls me help! kisses:*

March 13th, 2011 at 11:20 am
monik
 17 

buna!am s eu d facut un text argumentativ”Omul cand pierde cinstea nu are ce sa mai piarda”

May 5th, 2011 at 7:11 pm
andrei
 18 

Am si eu o nelamurire … profa mea mi-a spus ca nu avem voie sa dam exemple particulare ci numai generale. Spre exemplu daca ar trebui sa vorbesti despre invatatura si rezultate, nu pot da un caz particular gen ” spre exemplu daca inveti foarte mult la matematica vei obtine rezultate bune, pe cand daca nu depui efort, nu vei obtine rezultate satisfacatoare”.
Si de asemenea am inteles ca nu am voie sa vorbesc strict din punctul meu de vedere, trebuie la fel, sa vorbesc la cazul general, la persoana a IIIa (ma refer doar la argumente, nu la ipoteza si concluzie).

May 18th, 2011 at 12:15 pm
elena_girlea
 19 

Imi pare rau ca raspund asa de tarziu. :)
Nu stiu de unde esti, unde inveti sau cine este profesoara ta, dar iti pot spune ca te-a sfatuit gresit. In textul argumentativ expui un punct de vedere absolut personal. Folosesti prin urmare persoana I singular, sau plural, dupa caz, dar asta presupune oricum ca vei da exemple particulare, cum le spui tu. Daca stai bine si te gandesti e chiar absurd sa emiti numai generalitati intr-un astfel de text.
O fi corectat profesoara ta vreodata la bac, stau si ma intreb…

May 25th, 2011 at 8:04 pm
andrei
 20 

Pai adevarul e ca nimeni nu ia 10 la ea, dar treaba e ca e destul de desteapta si e considerata cea mai buna din oras, tocmai din cauza asta m-am mirat; defapt daca iti corecteaza un text in fiecare fraza gaseste ceva in neregula si de multe ori observa chestii absolut … inobservabile sa zic … tocmai din cauza asta am zis sa intreb, ca alte profe cu care am facut mi-au dat mereu note mari la textele argumentative in care am prezentat cazuri particulare, asa ca probabil la bac nu o sa am probleme decat daca corecteaza o profesoara ca a mea …

May 26th, 2011 at 10:35 pm
elena_girlea
 21 

Eh, asa suntem noi, mai tipicari, dar va vrem binele. De fapt, fara exemple nu prea ma pot pronunta…
Sa fie ea cea mai buna profesoara din oras si sa va invete ce mi-ai spus… hmmm…
Si uite, cu profesorii care nu dau 10 nu pot fi de acord.

May 26th, 2011 at 10:46 pm
Err
 22 

Eu ii dau dreptate ca nu e indicat sa folosesti in acel context doar materia matematica, puteai sa pui materiile care necesita o logica a gandirii foarte dezvoltata sau altceva de genul.
Imi plac mult exemplele date, foarte bune.
Ma gandesc, este bine daca la sfarsit pun: In concluzie, bla bla bla… si mai am inca ceva, la introducere nu pot folosi “In opinia mea”??? Ce conector se foloseste la introducere, doar verbe de opinie???

June 20th, 2011 at 7:30 pm
elena_girlea
 23 

Da, la sfarsit este bine sa aveti un conector care introduce o concluzie sau sa aveti o formulare din care sa reiasa ca este vorba de o concluzie.

In introducere poti spune “in opinia mea”, poti dezvolta ipoteza de la care pleci sau poti scrie altceva din care sa reiasa pozitia fata de ipoteza… Nu exista solutii fixe. Eu recomand originalitatea. Profesorii se plictisesc daca observa o rutina…

June 20th, 2011 at 8:52 pm
Err
 24 

Mai doresc sa va intreb ceva daca aveti cumva idee ( nu stiu daca sunteti profesor). La bac la subiectul II trebuie sa dau un titlu argumentarii???

June 22nd, 2011 at 4:34 pm
elena_girlea
 25 

Nu.
Scrii pur si simplu la inceput Subiectul II.
Bafta!

June 22nd, 2011 at 7:54 pm
Filip
 26 

auzi dacxa ma poti ajuta te rog….sunt in perioada de bac si textul arg. este f important dar as vrea un ex universal dupa care sa ma ghidez..te rog ajuta.ma cele pe care leai postat sunt prea greoaie nu ma ajuta deloc…fara suparare

June 22nd, 2011 at 11:02 pm
anca
 27 

Daca as realiza un text argumentativ, ma puteti ajuta cu o parere, un sfat referitor la el?

June 26th, 2011 at 8:10 am
elena_girlea
 28 

Sigur ca da. :)

June 26th, 2011 at 11:51 am
Adrian
 29 

Salut! Cateva texte argumentative asemanatoare de unde post sa mai iau si eu?

June 26th, 2011 at 5:09 pm
anonymus
 30 

bv ma…copy-paste. numai de atat sunteti in stare

August 2nd, 2011 at 1:38 pm
Lorand
 31 

Ma puteti corecta va rog la un text argumentativ?

August 15th, 2011 at 12:26 pm
Lorand
 32 

Despre trecut
Fiece popor si fiece epoca sta pe umerii vremilor trecute.

Sunt de accord cu afirmatia lui Mihai Eminescu ceea ce priveste trecutul,deoarece fiecare actiune in prezent va afecta viitorul
Mai intai,as vrea sa mentionez de efectul “Butterfly effect” care afirma ca pana si valul de vant provocat de aripa unui fluture poate afecta viitorul pe partea cealalta a lumii. Apoi,am ajuns unde am ajuns in prezent datorita actiunilor noastre din trecut,asa cum actiuniloe noastre din prezent vor fi considerate actiuni ale trecutului peste cateva clipe,care la randul lor vor defini viitorul.
Astfel,putem spune ca viitorul copiilor nostrii este in mana noastra asa cum si noi traim in lumea asternuta de stramosii nostrii.
Prin urmare,pot spune ca afirmatia lui Mihai Eminescu este adevarata,actiunile noastre din prezent se vor simti cu siguranta in viitor si pot afecta intregul popor.

August 15th, 2011 at 12:29 pm
elena_girlea
 33 

Buna,
Mai intai, pronumele nostri, vostri se scriu INTOTDEAUNA cu un singur i.
apoi, ai cateva probleme de stil si de formulare pe care ti le-am corectat.
“Sunt de accord cu afirmatia lui Mihai Eminescu in ceea ce priveste trecutul, deoarece fiecare actiune realizata in prezent va afecta viitorul.
Mai intai, as vrea sa mentionez de efectul “Butterfly effect” conform caruia pana si adierea provocata de aripa unui fluture poate afecta viitorul pe partea cealalta a lumii. Astfel, putem spune ca am ajuns unde am ajuns in prezent datorita actiunilor noastre din trecut, asa cum actiunile noastre din prezent vor fi considerate actiuni ale trecutului peste cateva clipe, care la randul lor vor defini viitorul.
Astfel, putem spune ca viitorul copiilor nostri este in mana noastra asa cum si noi traim in lumea pe care ne-au lasat-o stramosii nostri.
Prin urmare, pot spune ca afirmatia lui Mihai Eminescu este adevarata, actiunile noastre din prezent se vor simti cu siguranta in viitor si pot afecta intregul popor.”

E un inceput, dar nu ai dezvoltat argumentele prea convingator. Uite, ai putea vorbi despre criza economica sau despre dezechilibrele ecologice…
Poti sa il refaci.
:)

August 16th, 2011 at 10:04 am
Lorand
 34 

Multumesc mult,am sa fiu mai atent data viitoare.Sunt recunoscator:)

August 16th, 2011 at 12:32 pm
Lorand
 35 

As vrea sa te intreb ceva,sa ma lamuresc:)
Romanul “ultima noapte de dragoste.Intaia noapte de razboi” este roman psihologic sau al experientei?

Si totodata,”Nunta in cer” este roman erotic sau al experientei?

Scuze dar ambele variante mi se par corecte si nu mai stiu ce sa cred:)

August 18th, 2011 at 7:03 pm
elena_girlea
 36 

:) Ambele clasificari sunt corecte in ambele cazuri.
Uneori, o singura opera literara se incadreaza in mai multe categorii…

August 18th, 2011 at 7:08 pm
Kopcsa Sergiu
 37 

Pe cel putin inca 5 site-uri am gasit exact aceasi mizerie :| nici macar o virgula schimbata :| Romania…

September 15th, 2011 at 4:50 pm
Giorgiana
 38 

Buna! Am si eu de facut un text argumentativ despre initiere. Imi puteti da va rog frumos niste idei cu ce as putea scrie despre acest subiect…stau de cateva ore si ma gandesc si nu-mi pot da seama ce as putea scrie despre acesta. Va rog mult! Multumesc anticipat!

September 17th, 2011 at 1:07 pm
elena_girlea
 39 

@ Kopcsa Sergiu: ce ar fi sa te uiti la data postarii. O sa descoperi ca “aceasi mizerie” imi apartine. Nu ca ar conta, nu?

September 18th, 2011 at 4:52 pm
marya
 40 

si cv exemple dak se poate cv mai concret:)

November 9th, 2011 at 8:03 pm
Florina
 41 

An nevoie urgent de un text argumentativ cu tema:Geniul nu cunoaste nici moartea[...]nu e nici capabil de a ferici pe cineva,nici capabil de a fi fericit,el nu are moarte dar nu are nici noroc.

January 4th, 2012 at 7:33 pm
Jean
 42 

Va multumim pentru munca depusa , ne este de mare ajutor.

January 5th, 2012 at 4:19 pm
Toni
 43 

ty :)

July 4th, 2012 at 1:26 pm
anduyo61
 44 

Vreau si eu un text argumentativ de la afirmatia urmatoaree…..”nu originea face pe un popor sa fie trainic ,ci munca lui propie,fie cu mana ,fie cu mintea…” Va rog frumos…e urgent

October 8th, 2012 at 3:00 pm
adellla
 45 

Foarte utile informatiile, sunt multi care habar nu au ce este un text argumentativ

December 6th, 2012 at 7:28 pm
Doru!
 46 

Ma poate ajuta cineva si pe mine cu un text argumentativ ! Despre “utilitatea biografiei unui scriitor pentru cunoastera operei” de 15-20 randuri !

January 31st, 2013 at 6:57 pm
Doru!
 47 

Raman dator ;)

January 31st, 2013 at 6:59 pm

One Trackback/Ping

  1. » Textul argumentativ Limba si literatura romana    Feb 09 2012 / 10pm:

    [...] Textul argumentativ [...]

Leave a reply

Name (*)
Mail (will not be published) (*)
URI
Comment