Opere pentru bacalaureat

ION CREANGA, Povestea lui Harap-Alb sau Danila Prepeleac
MIHAIL SADOVEANU, Hanu Ancutei sau Baltagul
COSTACHE NEGRUZZI, Alexandru Lapusneanul
IOAN SLAVICI, Moara cu noroc, Mara
I.L. CARAGIALE, In vreme de razboi, O scrisoare pierduta
LIVIU REBREANU, Ion sau Padurea spanzuratilor
MIRCEA ELIADE, Maitreyi sau Nunta in cer
CAMIL PETRESCU, Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi, Jocul ielelor/Suflete tari
GEORGE CALINESCU, Enigma Otiliei
MARIN PREDA, Morometii sau Cel mai iubit dintre pamanteni
MARIN SORESCU, Iona

POEZIE
Pasoptismul: Vasile Alecsandri, Mezul iernei
Romantismul: Mihai Eminescu, Luceafarul, Glossa, Oda (in metru antic), Revedere, Floare albastra
Prelungiri ale romantismului si clasicismului: Octavian Goga: De demult…
Simbolismul:
George Bacovia, Plumb, Lacustra
Alexandru Macedonski, Noapte de decemvrie, Rondelul rozelor ce mor
Traditionalismul:
Vasile Voiculescu, In gradina Ghetsemani
Ion Pillat, Aici sosi pe vremuri…
Modernismul:
Lucian Blaga, Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, Dati-mi un trup voi, muntilor
Tudor Arghezi, Testament, Psalm III
Ion Barbu, Din ceas, dedus…, Riga Crypto si lapona Enigel
Neomodernismul:
Nichita Stanescu, In dulcele stil clasic, Catre Galateea, Lectia despre cub
Marin Sorescu, Poveste
Postmodernismul: Mircea Cartarescu, Levantul

49 thoughts on “Opere pentru bacalaureat

  1. Eu am recomandat aceasta opera ca sa va simplific munca, intrucat la subiectul de tipul III aveti eseuri care in esenta cer asa ceva:
    73) Particulatitatile unui text poetic sau drama de Marin Sorescu
    69) Particularitati de contructie a unui personaj intr-o drama
    75) Componente de strucura si limbaj intr-o drama
    76) Forme de manifestare a dramaturgiei in teatrul modern
    77) Particularitati ale compoziei si ale subiectului intr-o drama
    78) Tema si viziunea despre lume intr-o drama postbelica
    79) Particularitati de contructie a unui personaj intr-o drama postbelica
    80) Relatiile dintre 2 personaje intr-o drama postbelica

    Si atunci aveti posibilitatea fie sa invatati un text de Camil Petrescu si unul postbelic, fie doar unul postbelic. Ai putea alege dintre dramele postbelice:
    Arca lui Noe sau Anton Pann de Blaga
    Moartea unui artist de Horia Lovinescu
    Iona, Raceala, A treia teapa etc., de Sorescu

  2. Depinde dupa ce manual ai studiat.
    E bine daca ti se par putine. Spor la invatat!

  3. As dori sa te intreb ceva: eu dau bacul anul acestea si profesoara mea de romana de la meditatii mi-a dat aceleasi opere pe care le-ai postat si tu aici plus criticismul junimist, Dacia literara si Directia modernista promovata de Lovinescu. Mie mi se par extrem de stufoase si greu de retinut, dar m-am conformat intrucat se cer la bac..dar vad ca tu nu le-ai postat aici. S-au scos? Sau nu s-au dat niciodata? Sunt in progrma? Ti-as ramane tare recunoscatoare daca mi-ai putea raspunde.
    In alta ordine de idei, site-ul este tare util, multumim frumos!

  4. Da, intra si cele 3, la epoci si ideologii literare.
    Lista de mai sus cuprinde strict operele literare de lecturat si pregatit si a fost gandita initial ca bibliografie pentru vacanta.
    Succes!

  5. buna:) vreau sa spun ca de mult nu am mai vazut un site/blog care sa fie atat de folositor.va felicit:*
    am si eu o nelamurire..:)) dau bacul anul acesta si fac meditatii cu o profesoara foarte riguroasa.
    Eu stiu ca marcile subiectivitatii sunt: verbele si pronumele de pers I, constructii exclamative si interogative,cuvinte ce denumesc marcile perceptiei senzoriale, afective, volitive, etc.
    asa…la subiectele I apare foarte des:” doua marci ale subiectivitatii din textul respectiv”.
    la aceasta cerinta eu pot sa dau de exemplu un verb si un pronume de persoana I? pt ca profesoara mea spune ca daca se cer doua marci trebuie sa dau un verb(sau un pronume) si o alta marca de ex constructii exclamative.ea spune ca verbele si pronumele sun aceeasi marca a subiectivitatii si ca obligatoriu trebuie sa dau doua diferite.Dar in toate rezolvarile de variante pe care le-am vazut apare ca raspuns un verb si un pronume.Deci, cum e bine?

  6. am si eu cateva nelamuriri: o prima nelamurire…la modernism si simbolism este necesar sa stim cate 2poezii?..este posibil sa ne dea sa facem comparatii intre 2poezii simboliste sau ce apartin romantismului???..o a doua nelamurire:daca ne da la bac sa demonstram ca o poezie apartinand autorului Ion Barbu este arta poetica este in regula daca aleg riga crypto si lapona enigel???sau trebuie sa scriu poezia joc secund?? …iar o a3a nelamurire este aceea ca profesoara mea de limba romana nu ne-a spus sa invatam si pasoptismul la poezie si in plus nu inteleg de ce postmodernismul in ceea ce priveste poezia este necesar sa il invatam…eu nu am gasit printre variantele din anii trecuti postmodernism la poezie

  7. le luam pe rand:
    – la poezie trebuie sa stiti minim un text de fiecare autor. Paralela este o posibilitate, dar ma indoiesc ca in conditiile in care gradul de dificultate a scazut atat de mult se va da asa ceva. Si daca se da o paralela, nu se da pentru opere de acelasi autor.
    – Riga Crypto nu e arta poetica, deci va trebui sa pregatesti si Joc secund (Din ceas dedus…)
    – este posibil sa vi se dea sa ilustrati estetica pasoptista printr-un text studiat, dar nu se va preciza daca de poezie sau proza. Asta inseamna ca veti putea alege intre Alexandru Lapusneanul si un pastel de Alecsandri sau, de ce nu?, Chirita in provintie, Balta-Alba, Umbra lui Mircea la Cozia etc.
    – la fel cu postmodernismul. Daca, prin absurd ar cadea (este unul dintre cel mai putin probabile subiecte), nu vi se va impune nici autorul, nici textul.
    Succes!

  8. ma refer la faptul daca au scos scrisoarea, cererea, curriculum vitae din programa

  9. In ultimii ani au fost preferate textele argumentative. S-a schimbat si punctajul, in loc de 2 puncte, subiectul II are mai nou 3 puncte. Si mi s-ar parea cam mult sa primiti atat pentru o scrisoare sau o cerere.
    Teoretic, la subiectul II intra intr-adevar textele astea functionale, dar practic cred ca se va merge tot pe varianta textului argumentativ. 🙂

  10. @Andreea. Imi cer scuze pentru intarzierea cu care raspund, sper sa revii aici si sa gasesti raspunsul. Aprobasem comentariul, fara sa il citesc cu atentie.
    Marcile subiectivitatii sunt mai mult decat marcile eului liric intelese de obicei restrictiv ca verbe si pronume la pers. I si a II-a, exclamatii si interogatii poetice, vocative, invocatii.
    De accea eu as cauta interjectii, superlative etc.

  11. buna seara….am revenit cu inca o nelamurire:D…pt povestire la bac pot sa aleg baltagul??Profesoara mea de romana a spus sa invatam lostrita.Am citit pe un forum comentariul unei alte profesoare cum ca am putea alege baltagul pentru povestire si as vrea sa stiu sigur daca asa este.

  12. 🙂 Baltagul este roman traditional, deci este exclus. Poate ai citit despre Hanu Ancutei sau s-a creat vreo confuzie… Hanu Ancutei este alcatuita din 9 povestiri si poti sa alegi una dintre ele. Sau Balta-Alba de Alecsandri. Sau Lostrita…

  13. Buna ziua!Am si eu o intrebare:Dc trebuie sa invat si „Moara cu noroc” si „In vreme de razboi”?Nu fac parte ambele din nuvela psihologica?

  14. Ba da, dar un text de Slavici ai obligatoriu, iar un text in proza de Caragiale de asemenea…

  15. Acolo unde ati scris ca trebuie sa invatam opera X sau Y, inseamna ca trebuie sa alegem doar una din ele? Adica nu trebuie sa le stim concomitent pe amandoua?

  16. 🙂 Da, alegeti doar una.
    Si in cazul poetilor este valabil acelasi lucru chiar daca lipseste SAU. Dar este indicat sa aveti si date despre universul poetic si sa faceti trimitere si la alte titluri.

  17. buna seara!Am si eu o curiozitate:cum se procedeaza in alegerea dubiectului pt bac? Din cate am inteles eu ar face 10 variante din care extrag una pentru fiecare din cele 3 subiecte, dar presupun ca in cele 10 variante se afla 10 opere ce considera ca sunt mai importante…

  18. Eu am recomandat aceasta opera ca sa va simplific munca, intrucat la subiectul de tipul III aveti eseuri care in esenta cer asa ceva:
    73) Particulatitatile unui text poetic sau drama de Marin Sorescu
    69) Particularitati de contructie a unui personaj intr-o drama
    75) Componente de strucura si limbaj intr-o drama
    76) Forme de manifestare a dramaturgiei in teatrul modern
    77) Particularitati ale compoziei si ale subiectului intr-o drama
    78) Tema si viziunea despre lume intr-o drama postbelica
    79) Particularitati de contructie a unui personaj intr-o drama postbelica
    80) Relatiile dintre 2 personaje intr-o drama postbelica

    Asta ati spus dumneavoastra ca ar putea pica pt dramaturgie.Avand in vede ca la Camil Petrescu mai am o opera invatata iar pt dramaturgie imi aleg Iona de Marin Sorescu, pot renunta la Suflete tari sau Jocul ielelor? in sensul sa nu mai invat deloc o drama de Camil Petrescu si nici altceva in locul ei.Deci la genul dramatic sa invat doar O scrisoare pierduta si Iona 😀 se poate asa?:)
    mulrumesc anticipat:)

  19. Astea erau subiectele propuse in anul respectiv in cele 100 de variante. 🙂
    Da, este suficient sa inveti o comedie de Caragiale si Iona.
    Succes!

  20. @Ana: Da, cam asa se procedeaza. 🙂 Si variantele sunt facute de persoane diferite.

  21. La Eminescu este indicat sa alegem Luceafarul?pentru partea a 3a ma refer. Sau trebuie sa invatam neaparat 3 poezii la el?

  22. Este suficient un text, dar e de dorit sa stiti si cateva notiuni despre universul poetic, teme generale, elemente de romantism si clasicism… In cazul in care s-ar da.

  23. Buna ziua!Am si eu o intrebare. Avand in vedere ca unii spun intr-un fel si altii in altfel, m-am gandit sa ma lamuresc pe acest site. Povestirea intra in programa? adica sunt subiecte care se refera strict la povestire?

  24. De cativa ani nu mai este in programa de bac… deci nu riscati sa vi se dea „in sensul strict”. Il aveti insa pe Sadoveanu ca autor canonic si trebuie sa stiti o opera de-a lui.

  25. Va multumesc frumos! In schimb, drama „Jocul ielelor” trebuie invatata neaparat? nu poate fi inlocuita cu „Iona”?
    Va multumesc anticipat.

  26. Daca citeai mai sus, aflai ca „este posibil sa vi se dea sa ilustrati estetica pasoptista printr-un text studiat, dar nu se va preciza daca de poezie sau proza. Asta inseamna ca veti putea alege intre Alexandru Lapusneanul si un pastel de Alecsandri sau, de ce nu?, Chirita in provintie, Balta-Alba, Umbra lui Mircea la Cozia etc.”. 🙂
    Spor la invatat si succes tuturor!

  27. Buna seara ! Eu am invatat doar ” Hanu Ancutei ” la Sadoveanu, oare e suficient ? Acum am citit pe forumuri ca toata lumea a invatat ” Baltagul ” si m-am panicat … 🙁

  28. Din punctul meu de vedere, este perfect. Cei care aleg calea usoara invata Baltagul. Il stiu si din generala… Iar Hanu Ancutei este mult mai interesant ca structura si mult mai complex ca tematica…

  29. ce trebuie sa stim de la fieare opera mai exact in afara de caraterizarile personajelor sii apartenenta la specia literara?

  30. buna ziua. am picat bacul la romana si as avea o intrebare? Daca operele ce vi le-am prezentat mai jos trebuie sau nu trebuie invatate?
    + Dacia Literar? (M. Kog?lniceanu)
    + Pa?optismul (Titu Maiorescu)

  31. plus aceasta opera pe care am uitat sa o mentionez in comentariul anterior
    Eugen Lovinescu-modernismul romanesc

  32. Buna.
    Dacia literara tine de pasoptism.
    Presupun ca pe ultimul rand ai vrut sa scrii Junimismul…
    Da, sunt subiecte de bac, intra la epoci si ideologii literare, alaturi de sincronismul lovinescian 🙂

  33. Felicitari pentru acest blog foarte util.
    Am si eu o rugaminte:
    Am citit intr-un ghid de pregatire cateva exemple rezolvare ptr. subiectul II.
    As vrea sa intreb daca este corecta utilizarea adv. de tipul: „de asemenea” sau „in mod asemanator”, „in plus”… si in ipoteza si in cuprinsul textului arg., respectiv imediat dupa precizarea primului argument: „In primul rand,…”

  34. Multumesc. Sper sa il reiau in curand si sa aduc completari.
    Unii conectori sunt specializati pentru a introduce o anumita secventa a argumentarii, dar unii pot fi folositi liber. Cei citati de tine sunt de completare si nuantare a unei idei asa ca merg utilizati in orice secventa, chiar si in ipoteza daca tu vrei sa adaugi ca vei mai demonstra ceva sau ca mai exista o interpretare a ei…

  35. Buna. Va rog sa ma ajutati! Am o nelamurire. Postmodernismul intra in programa? Noua nu ne-au spus profesorii nimic despre asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *