Subiectele de tipul al II-lea, bac 2009

1) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre adevar, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Adevarul ne face liberi […]”. (Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii)

2) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre admiratie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Lumea intreaga iti apartine, daca stii sa admiri”. (Adina Olanescu, Cugetari)

3) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre avere, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Acei care cred numai in bani nu sunt prea cinstiti”. (Cilibi Moise, Apropouri)

4) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre batranete, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „In fond, pretuim tineretea pentru ca stim ca intr-o zi vom ajunge la batranete”. (Mircea Eliade, Oceanografie)

5) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre altruism, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Numai cand facem binele dobandim ceva ce raii nu pot avea: linistea si pacea – bunurile supreme”. (Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii)

6) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre fericire, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Daca n-ar exista fericirea altora, nu ne-am sinchisi de nefericirea noastra”. (Marin Preda, Creatie si morala)

7) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre bunatate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Una din marile multumiri ale vietii e sa te stii om bun […]”. (Ioan Slavici, Opere)

8) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre caracter, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Ma deruteaza oamenii care, decenii de-a randul, s-au comportat intr-un fel, au impartasit anumite convingeri, au manifestat atitudini taioase, iar apoi, intr-o buna zi, ne-au parasit, iar intr-o alta zi, au inceput sa se comporte pe dos, sa dea glas unor convingeri opuse, unor atitudini inverse. Poate fi omul atat de incapator?”. (Ion Ianosi, Optiuni)

9) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre cunoastere, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cu nimic nu poate fi inlocuit fondul de aur al cunoasterii dobandit prin indelungata experienta”. (Eusebiu Camilar, cf. Reflectii si maxime)

10) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre cinste, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Omul, cand pierde cinstea, n-are ce sa mai piarza*”. (Cilibi Moise,Apropouri)
*sa mai piarza – sa mai piarda

11) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre constiinta, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Constiinta sa-ti dicteze datoria, nu legile…”. (Liviu Rebreanu,
Opere; cf. Marin Buca, Enciclopedia gandirii aforistice romanesti)

12) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre copilarie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Copilaria este inima tuturor varstelor”. (Lucian Blaga, Cugetari)

13) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre necesitatea culturii, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Azi civilizatia si cultura sunt ca doua trenuri ce merg pe linii paralele, dar in directii opuse: pe masura ce civilizatia creste, cultura scade”. (Vasile Bancila, Filosofia varstelor)

14) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre curaj, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Am sentimentul de a fi ratat ceva esential ori de cate ori n-am mers pana la capatul situatiilor care pareau gata sa ma tranteasca la pamant”. (Livius Ciocarlie, Paradisul derizoriu )

15) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre asumarea destinului, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „A sustine ca nu exista destin e totuna cu a sustine ca individualul e nesemnificativ si ca viata omului e o intamplare fara rost”. (Andrei Plesu, Minima moralia)

16) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre dor, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Orice ar fi, pasiune sau dorinta, sete sau foame de experienta reala, toate acestea se pot exprima in limba romana prin cuvantul dor, care a devenit expresia oricarei dorinte si care implica fiinta umana in totalitatea sa”. (Mircea Eliade, Jurnalul portughez si alte scrieri)

17) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre iubire, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Iubirea e din alta lume si se iveste din senin, fara ca sa stii de ce, se da pe fata, fara ca sa stii cum, si te duce fara ca sa stii unde”. (Ioan Slavici, Mara)

18) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre dreptate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Dreptatea e ca lemnul cel usor, care-l apasa in apa, si tot candva iese d-asupra”. (Proverb romanesc)

19) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre durere, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Orice durere are leac. Greutatea este doar sa-l dibuiesti”. (Liviu Rebreanu, Opere, 3)

20) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre educatie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Laboratorul educatiei e fapta”. (Marin Voiculescu, Replici)

21) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre egoism, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nu e bun de nimic cel care nu e bun decat pentru el”. (Proverb romanesc)

22) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre greseala, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Greselile nu se iarta, ci se repara”. (Nicolae Iorga, Cugetari)

23) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre eroism, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Eroismul este o atitudine morala, alcatuita din aceeasi plamada ca si sacrificiul de sine”. (Dimitrie Gusti, Opere, II)

24) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre admiratie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „A admira un om mare e cel mai puternic indemn de a-l imita”. (Garabet Aslan, cf. Dictionar al bunei-cuviinte)

25) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre familie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Ce poate fi mai frumos si mai bun in viata decat o familie unita…[…] traind intr-un colt de lume numai cu bucuriile ei mici, asa cum sunt ele, fara sa ravneasca lucruri care n-ar face decat s-o zbuciume si s-o faramiteze…”. (Tudor Musatescu, Titanic Vals)

26) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre fapta si consecinta, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „E legea firii omenesti in care sta porunca: faptele tale sa fie multumirea vietii tale”. (Ioan Slavici, Scrisori adresate unui om tanar, II)

27) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre frica, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „A nu-ti fi frica de nimic inseamna a privi tot ce se petrece in lume ca spectacol…”. (Mircea Eliade, in curte la Dionis)

28) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre frumos, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nimeni n-are dreptul sa fure frumosul din sufletul nostru”. (Octavian Goga, insemnele unui trecator)

29) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre gandire (meditare, reflectie), pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Gandul nu se coboara acolo unde aude prea multa vorba”. (Nicolae Iorga, Cugetari)

30) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre geniu (cea mai inalta trepta de inzestrare spirituala a omului), pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Geniul izvoraste din efort si inspiratie”. (Marin Voiculescu, Aforisme, maxime, cugetari)

31) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre glorie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Gloria nu este efemera. Efemeri sunt numai cei care o au”. (Tudor Musatescu, Scrieri)

32) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre rolul guvernarii, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nu poate guverna cu folos decat cel ce cunoaste scaderile unei natiuni si cauta sa i le indrepte”. (Victor Eftimiu, Spovedanii)

33) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre ideal, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Spune-mi ce sacrifici pentru idealul tau si-ti voi spune daca-l iubesti sau nu”. (Panait Istrati, Reflectii si maxime)

34) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre materializarea unei idei, prin referire la opinia exprimata in urmatoarea afirmatie: „Ideile nu pot transforma realitatea decat prin atitudinea oamenilor”. (Henri Wald, Tensiunea gandirii)

35) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre implinirea unui tel/ a unui vis, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nimic nu ne transforma mai mult decat tintele pe care nu le ajungem”. (Lucian Blaga, Cugetari)

36) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre inteligenta, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Inteligenta face mai mult decat o avere”. (Constantin Argetoianu, cf. G. Marcuson, Carticica intelepciunii romanesti)

37) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre invidie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Invidia, marturisita sau nu, este totdeauna semn de inferioritate”. (Simion Mehedinti, Civilizatie si cultura)

38) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre ipocrizie/ falsitate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Refuzul sincer este preferabil aprobarii ipocrite”. (Tudor Musatescu, Scrieri)

39) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre ironie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Ironia te face temut, dar nu popular”. (Tudor Vianu, Opere)

40) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre insemnatatea cunoasterii istoriei, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Istoria ne invata multe, cu conditia sa pricepem invataturile ei”. (Constantin Dobrogeanu-Gherea, Opere, 5)

41) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre intelepciune, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „intelepciunea? Este o stare sau un demers, in speta unul de armonie, echilibru, masura. Se poate vorbi de esenta, firea, natura ei, dar nu de adevarul ei”. (Constantin Noica, Jurnal de idei)

42) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre inteligenta, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Exista o diferenta in limba romana intre inteligenta si desteptaciune. Eu ii ador pe inteligenti, insa ii detest pe destepti: caci ei sunt giruete* in bataia tuturor vanturilor”. (Constantin Brancusi, conform Marin Buca, Enciclopedia gandirii aforistice romanesti)
*girueta, s. f. – instrument meteorologic cu care se determina directia si intensitatea vantului

43) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre lene, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Lenea e sinucidere blanda”. (Nicolae Iorga, Cugetari)

44) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre libertate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Libertatea este mai ales forta de a inlatura inraurirea altora, de a inlatura interesul si instinctul si de a intrebuinta inteligenta ta singur, in chip nobil”. (Mihail Sadoveanu, Idei traite)

45) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre iubire, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Suntem ceea ce iubim”. (Nichita Stanescu, Respirari)

46) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre limba/ grai, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nu noi suntem stapanii limbei*, ci limba e stapana noastra”. (Mihai Eminescu, Opere, XV)
•    limbei, s.f. – limbii

47) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre ce inseamna a citi o carte buna,pornind de la o idee identificata in una dintre urmatoarele afirmatii ale lui George Calinescu:
??”Marile creatii literare sunt acelea in care eroii au patruns adanc in realitate, incat numele autoruluine devine indiferent”.
??”O opera literara care nu te face sa gandesti, nu e nimic. E de la sine inteles ca numai viata plina poate provoca acest proces, iar nu enuntarea abstracta a problemei”.

48) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre ce intelegi prin implicarea personala, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Omul sfinteste locul, iar nu locul pe om”. (Anton Pann, De la lume adunate si iarasi la lume date)

49) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre atitudinea luptatoare, pornind de la oidee identificata in una dintre urmatoarele afirmatii:
??”Biruinta nu-i obligatorie. Obligatorie e lupta”. (N. Steinhardt, Jurnalul fericirii)
??”Lupta intareste pe cel slab si primejdia mareste pe cel tare”. ( Al. Russo, Cantarea Romaniei)

50) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre dragostea materna, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Inima unei mame este un abis, in adancul caruia se afla pururea o iertare”. (Honoré de Balzac, Gobseck)

51) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre mandrie, pornind de la ideea exprimata in urmatoarea afirmatie: ,,Mandria este apararea autonomiei personalitatii impotriva mediocritatii disperate si obraznice”. (Petre Pandrea, cf. Reflectii si maxime)

52) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre insemnatatea educatiei primite in familie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „A astepta sa culegi altceva dintr-un pamant decat ceea ce a fost semanat in el ar fi o copilarie”. (Mihai Eminescu, Opera politica, II)

53) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre mila, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Mila, cand nu e insotita de o iubire infinita, e mai ofensatoare decat dispretul”.(G. Ibraileanu, Opere, IX)

54) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre minciuna, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cine spune minciuna intai obrazul isi rusineaza, iar mai pe urma sufletul isi ucide”. (Dimitrie Cantemir, Istoria ieroglifica)

55) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre raportul dintre ratiune (mintea) si pasiune (inima), pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cand se afla omul in momentele hotaratoare ale vietii, nu-l mai conduce mintea care arata numai alternativele. Directia finala o da inima”. (Titu Maiorescu, Cugetari si aforisme)

56) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre puterea exemplului personal, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cand chemi la munca, sa te vad cu sapa”. (Nicolae Iorga, Cugetari)

57) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre modestie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cel care merge cu ochii in pamant se vede pe sine mai bine decat acel care se potriveste in oglinda”. (Nicolae Iorga, Cugetari)

58) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre comportarea laudabila/ morala,pornind de la o idee identificata in una dintre urmatoarele afirmatii:
??”Moralitatea se razima pe respectul [fata] de altii si pe respectul de sine”. (Nicolae Iorga, Cugetari)
??”Un tip cu adevarat moral este, sub raport etic, mai exigent fata de sine insusi decat fata de altii”.(Lucian Blaga, Cugetari)

59) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre implinirea prin munca, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nu exista nici libertate, nici cultura fara munca”. (Mihai Eminescu, Opere, IX)

60) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre atitudinea fata de natura, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Natura-ti da zilnic exemplul de a trai”. (Nicolae Iorga, Cugetari)

61) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre atitudinea fata de minciuna, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Mai mult decat minciuna nimica nu rapune”. (Alexandru Macedonski, Opere, IV)

62) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre nadejde, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Forma reala a fericirii e nadejdea. Cine nu mai spera, nu poate fi fericit”. (Victor Eftimiu, Spovedanii)

63) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre nedreptate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nedreptatea o facem nu numai cand nu dam cuiva ceea ce i se cuvine, ci si cand ii dam ceea ce nu i se cuvine”. (Ioan Slavici, Opere)

64) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre taria de caracter, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Daca stim sa primim cu sufletul deschis bucuriile, daca asteptam mereu insetati fericirea, trebuie sa stim primi si loviturile si nenorocirile, trebuie sa ne asteptam si la nefericire”. (Liviu Rebreanu, Opere)

65) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre munca, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cine a inaltat munca pana la iubire, acela a coborat raiul pe
pamant”. (Simion Mehedinti, Civilizatie si cultura)

66) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre reusita in meseria/ profesia aleasa, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Un lenes sau un incapabil se razbuna cu scuza morala ca nu a avut noroc”. (Tudor Arghezi, Scrieri, XXIII)

67) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre deschiderea catre nou, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „E desigur vrednica de cinstire nazuinta omului spre noutate; e poate chiar cea mai nobila insusire a lui, ce-i face originalitatea si-i indreptateste oarecum dreptul la viata”. (E. Lovinescu, Opere, V)

68) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre menirea operei de arta, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Admitand influenta unei opere de arta asupra noastra, ii admitem si putinta de a ne preface sufleteste. Un mare artist este deci un mare modelator de oameni”. (E. Lovinescu, Opere, I)

69) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre orgoliul nemasurat/ vanitate, pornin de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Vanitatea este, pana la urma, opacitate, sumbra incapacitate de a admite ca pe lume mai sunt si alte fiinte omenesti in afara de fermecatoarea ta persoana”. (Teodor Mazilu, Ipocrizia disperarii)

70) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre pasiune, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nimic mare nu se creeaza in lumea aceasta fara pasiune”.
(D. D. Rosca, Existenta tragica)

71) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre implinirea prin munca, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Munca e aspra conditie a evidentierii unui talent”. (GalaGalaction, Opere alese, II)

72) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre placerea de a cunoaste, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Placerea durabila a vietii e descoperirea lumii din nou. Cu adevarul sau eroarea ei; nu intereseaza”. (Tudor Arghezi, Scrieri, XXXI)

73) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre poezie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nimeni n-a interpretat definitiv o mare poezie, oricat de clara in aparenta”. (G. Calinescu, Aforisme si reflexii)

74) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre relatia prezent – viitor, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Pentru a intrezari viitorul trebuie sa cunosti prezentul”. (Ion Heliade-Radulescu, Opere, I)

75) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre prietenie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Prieteniile reinnodate cer mai multa grija decat cele care n-au fost rupte niciodata”. (La Rochefoucauld, Maxime)

76) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre glorie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nu te culca pe lauri. Gloria inceteaza in momentul cand ai uitat ca esti un permanent debutant”. (Victor Eftimiu, Spovedanii)

77) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre educatie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Nimeni nu e atat de rau incat sa nu poata fi educat”. (Horatius, Epistole, 1,1,39)

78) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre rolul scolii in formarea individului, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Fara scoala sa nu astepte nimeni nici parinti buni, nici fii buni, si prin urmare nici stat bine organizat si bine carmuit si pastorit”. (Ion Heliade-Radulescu, Gandirea pedagogica)

79) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre soarta/ destin, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Destinul e scuza celor slabi si opera celor tari”. (Nicolae Titulescu,Cuvantari)

80) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre sinceritate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Sinceritatea prea multa poate sa fie si obraznicie”. (George Cosbuc,Opere, IV)

81) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre respect, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Ca sa fii respectat, incepe prin a te respecta tu insuti”. (Tudor Arghezi, Scrieri, XXI)

82) Scrie un eseu de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre speranta, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Uneori e mult mai folositor sa-ti pierzi speranta, decat sa-ti pierzi vremea sperand”. (Radu Stanca, Acvariu)

83) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre puterea iubirii, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Ceea ce a fost cladit cu iubire nu poate fi doborat niciodata”. (Mircea Florian, Arta de a suferi)

84) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre orgoliu, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Orgoliul profesional este singurul care este creator si care poate fi, din punct de vedere moral, justificat”. (Marin Preda, Creatie si morala)

85) Scrie un eseu de tip argumentativ, de 15 – 20 randuri, despre adevarata prietenie, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Marea intelepciune e sa-ti alegi prieteni care nu te vor sili la compromisuri”. (Camil Petrescu, Maxime si reflectii).

86) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre singuratate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Esti singur numai atunci cand nu mai ai sa-ti spui nimic”. (Tudor Musatescu, Scrieri, 2)

87) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre talent, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „in lume talentul nu inseamna nimic fara caracter”. (B. P. Hasdeu, Scrieri filosofice)

88) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre principii, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Principiile nu se sacrifica de dragul prieteniei”. (Nicolae Titulescu, cf. G. Marcuson, Carticica intelepciunii romanesti)

89) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre speranta, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Lumea are nevoie de speranta ca de lumina”. (Dimitrie Bolintineanu, Opere, V)

90) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre suparare, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cand ploua in suflet, nu-i niciodata senin afara, iar cand e senin in suflet, nu ploua afara niciodata”. (Mihail Codreanu, Opere, II)

91) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre sinceritate, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Datoria mea e sa fiu sincer cu mine insumi”. (G. Calinescu, Aforisme si reflexii)

92) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre talent, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Talentul e un dar dumnezeiesc, neaparat, insa singur, fara multa truda, foarte multa truda, ramane sterp. Un sfert de talent si trei sferturi de munca abia vor naste o opera de arta”. (Liviu Rebreanu, Opere, VI)

93) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre tacere, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Sunt taceri care spun mai mult decat vorbele”. (Traian Demetrescu, Scrieri alese)

94) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre tinerete, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Tineretea si maturitatea nu sunt legate atat de ani, cat de sufletul omului. […] Dovada tineretii e fapta”. (Simion Mehedinti, Scrieri despre educatie si invatamant)

95) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre asumarea raspunderii, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Viitorul unui om, ca si al unei lumi, se construieste, nu se viseaza”. (E. Lovinescu, Opere)

96) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre trecut, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Fiece popor si fiece epoca sta pe umerii vremilor trecute”. (Mihai Eminescu, Fragmentarium)

97) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre indepartarea urii, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Pe cand iubirea, de orisice fel ar fi ea, lumineaza viata si-o indulceste, ura o-ntuneca, o umple de amaraciune si-o face nesuferita”. (Mihai Eminescu, Opere)

98) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre frumusetea varstei, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Fiecare varsta isi are paradisul ei, pe care il pierde”. (Mihail Sadoveanu, Opere, 19)

99) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre viitorul la care aspiram, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Viitorul ni-l putem modela dupa cum vrem. Viata este un lut caruia vointa ii da forma”. (Liviu Rebreanu, Opere)

100) Scrie un text de tip argumentativ, de 15 – 20 de randuri, despre vointa, pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie: „Cand este o vointa fierbinte, totul se poate”. (Dimitrie Bolintineanu, Opere)

48 thoughts on “Subiectele de tipul al II-lea, bac 2009

  1. text argumentativ despre respect pornind de la afirmatia „Ca sa fii respectat incepe prin a te respecta pe tine insuti”.

  2. Da. Pentru 2009. Dar textul argumentativ a ramas in continuare ca propunere pentru subiectul de tipul II. Si s-au afisat cateva exemple de cerinte pe site. subiecte2010.edu.ro

  3. multumesc mult!cei de la minister le a scos de pe edu.ro…in speranta ca nu vom mai putea lucra de pe ele si le vor da ca subiecte in 2010 🙂

  4. text argumentativ / Admitând influenta unei opere de arta asupra noastra, îi admitem si putinta de a ne preface sufleteste. Un mare artist este deci un mare modelator de oameni”. (E. Lovinescu, Opere, I)

  5. O intrebare la care ma asteptam.
    Nu am timp si nici nu cred ca este util sa primiti totul pe tava. Aveti schema textului argumentativ si modele. Va propun o solutie interesanta: faceti voi texte, dupa cum aveti timp sau ocazia si eu le mai perii si le postez. Asa toata lumea are de castigat. 🙂

  6. O posibila problema pentru unii.. s-au schimbat numarul de randuri de la 15-20 la 15-30 de randuri.
    Sunt de acord ca nu trebuie sa primim rezolvarile pe tava. Si apoi, la examen nu te mai ajuta nimeni. Asa ca exersarea este cea mai buna :P.

  7. unde sunt rezolvarile k nam chef sa ma solicit prea mult sa exersez bla bla bla … am minte fotogenica 😛

  8. @dau de cade luna: poti sa ai memorie fotografica/vizuala..in niciun caz fotogenica…succes la bac!!!

  9. dau de cade luna: esti chiar comic(a). Daca ai rezolvarile ce faci cu ele? Le inveti pe de rost?
    Nu prea cred.
    Daca tii neaparat sa le ai, exista carti, sugestii de rezolvare pentru asa ceva.

  10. unde pot gasi si eu rezolvarile la toate subiectele astea ?? daca stiti contactati-ma YM : ciprian_g03

  11. Numele topic-ului spune clar, SUBIECTE, nu REZOLVARI. Daca aveti nevoie de ceva, cautati pe unul din motoarele de cautare stiute de voi! Succes!

  12. text argumentativ despre varstele omului pornind de la afirmatia:”in linistea bisericilor,batranii rememoreaza nebuniile tineretii’

  13. ce parere aveti despre bacalaureatul din 2011 la lb romana? se va merge pe aceasi tematica, subiectele din anii precedenti pot fi folosite ca exercitii ?

  14. 🙂 singurele diferente intre bacul din 2010 si cel din 2011 tin de calendarul examenului. Programele si structura au ramas aceleasi.
    Variantele din anii trecuti, mai ales din anii in care la subiectul de tipul I (textul la prima vedere) au toate genurile, sunt perfecte pentru a va pregati.
    Succes!

  15. MA AJUTI SI PE MN SA FAC UN TEXT ARGUMENTATIV DESPRE PROVERBUL” CAND CHEMI LA MUNCA SA TE VAD CU SAPA”

  16. mi se pare corect de ce sa nu incerci sa faci tu singur/a textul in fond nu e atat de greu trebuie doar putina atentie

  17. ma ajuti sa fac un text argumentativ te rog “Iubirea e din alta lume si se iveste din senin, fara ca sa stii de ce, se da pe fata, fara ca sa stii cum, si te duce fara ca sa stii unde”. (Ioan Slavici, Mara)

  18. ma ajuti sa fac un text argumentativ despre iubire pornind de la afirmatia lui Nichita Stanescu.Suntem ceia ce iubim

  19. ma ajuti sa fac un text argumentativ de 15-30 de randuri,despre enigma frumusetii,pornind de la ideea identificata in urmatoarea afirmatie ;Frumusetea e o enigma.(Dostoievski)

  20. Mi se pare aiurea sa cereti si raspunsurile,si ca sa fiu sincera si eu cautam raspunsuri,dar nu ca sa le copiez exact ,doar ca sa ma inspir din ele.Eu am de scris despre admiratie:)
    In orice caz numai cereti raspunsurile,aveti cap ca sal folositi nu ca sa il tineti degeaba.Cred ca mai usor de atat nu se poate.Nu ai descris decat despre iubire,admiratie si ce mai e pe acolo.Opinia ta!!Nu opinia unuia de pe net ..

  21. O scurt? rezolvare tip schem? a unui text argumentativ poate fi prezentat? precum exemplul:
    Despre adev?r:
    1. pornind de la afirma?ie /citat
    2. argument – ideie asupra utilit??ii adev?rului
    3. argument – ideie asupra minciunii ca falsitate a adev?rului.
    4. concluzia / opinia
    Aici cel mai importante sunt ideile argument, punctele 2 ?i 3, notate cu liniu?e, ca fiind cea mai scurt? prezentare a rezolv?rii. Insa pot reprezenta exemple, al?turi de alte idei (cuvinte cheie precum: adev?r, minciun?, realitate etc.) ce pot constitui un posibil argument, ca surs? de inspira?ie, iar construc?ia textului s? fie f?cut? personal de elev în exersare. A?a îmi pare a fi mai bine decât rezolvarea lor în sine. Trebuie ?tiut? totodat? schema de creare a textului argumentativ.

  22. Ati putea sa ne spuneti daca este important sa ai atat pareri pro cat si contra in acelasi text argumentativ?

    Multumesc foarte mult!

  23. Nu este obligatoriu si nici „important”. Poti sa fii cu totul de acord cu o idee sau cu totul impotriva sau sa gasesti ca este valabila in unele situatii si nu e in altele. Depinde de ipoteza propusa si mai ales de ce crezi tu. Succes!

  24. Pun pariu ca cei ce vor rezolvarile sunt copii de bani gata. Mane!!! Daca vrei sa devii cineva si sa nu mori in tara asta saraca , iti pui fundul jos si inveti, si te duci in america, germania, ungaria etc.

  25. scrieti un text argumentativ de 15-30 randuri despre invatatura pornind de la afirmatia ,,ai carte ai parte”

  26. Merci mult.Mi-au fost de ajutor.De azi ma pun sa fac cate unul in fiecare zi.Ai dreptate daca te pui sa exersezi e imposibil sa nu stii la BAC.Succes tuturor la rezolvari.

  27. Scrie un text argumentativ de 15-20 de randuri despre joaca pornind de la urmatoarea afirmatie: „unde este joaca este libertate”

  28. vreau si eu un argumentativ pentru reusita in meseria/profesia aleasa..pleaseeeee..:D:D:D:((:((:((:((:((

  29. Uitandu-ma peste subiectele astea… nu stiu daca s-a mai imbunatatit situatia la bac din 2009, sau s-a inrautatit.
    Or mai fi relevante pentru 2017, ori ba? Invatamantul a trecut prin mai multe reforme de atunci.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *